JOSEPH maakt droom deels waar

Jozef in het theater in ‘Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat‘. Ik had dat nooit verwacht, maar blijkbaar inspireert de Bijbel ook voor musicals. Jozef was het lievelingetje van zijn vader, Jakob. Zo staat het ook in de Bijbel: “Omdat Jakob al oud was toen Jozef werd geboren, hield hij meer van Jozef dan van zijn andere zonen, en hij had een prachtig bovenkleed voor Jozef laten maken in allerlei kleuren. De broers zagen wel dat hun vader het meest van Jozef hield. Daarom konden ze Jozef niet uitstaan en kon er geen vriendelijk woord voor hem af.”

Een paar maanden geleden zag ik de musical ‘Joseph‘ in Londen. De tekst van de Engelse liederen ligt heel dichtbij wat er in de Bijbel over Jozef staat geschreven. Het enige dat niet klopt is tegen het eind van de musical als Jozef herenigt wordt met al zijn broers en zijn vader in Egypte. In de Bijbel gaat daar meer tijd overheen. Maar dat kan bij een musical natuurlijk niet. De Nederlandse versie is echter meer een vrije vertaling van de Engelse. Het Bijbelse verhaal komt er daardoor minder goed uit. En de Nederlandse grapjes, die Martine Bijl nodig vond om toe te voegen, passen helemaal niet bij het verhaal. Zeer onnodig.

Eigenlijk is de musical een ratjetoe als het gaat om muziek. Zo worden popnummers afgewisseld door een calypso lied en een nummer met Franstalig accent. En juist die variatie maakt deze musical zo levendig en kleurrijk. Joseph is niet in een hokje te plaatsen en is bij vlagen erg grappig. Vooral de vertelster, gespeeld door Renée van Wegberg, maakt indruk. Zij staat het grootste deel van de musical op het toneel en vermaakt zich tussen de broers van Jozef. Een nieuw comedy-talent is geboren. Maar ook de man om wie alles draait, Freek Bartels, doet het keurig. In Les Miserablès sprong hij er al uit met zijn krachtige stem. Nu combineert hij dat met een flinke dosis humor. Een goed begin van zijn carrière.