Schepping vs. evolutie: Strijd om geloof, niet om de waarheid

Wat een interessante overdenking over hoe men met de bijbel omgaat. Ik ben niet helemaal eens met alles wat hij zegt, maar hij brengt twee hele belangrijke punten naar voren:

1. God is soeverein. Dat maakt dat de bijbel goed is zoals het is. Niet omdat er wel of niet tegenstrijdigheden in kunnen zitten, maar omdat de rol van de bijbel, zoals het is, precies goed is voor waar God met zijn schepping naar toe gaat.

2. Wat geloof betreft, dus niet wat de wetenschap betreft, zodra je alles in de bijbel gaat bekijken als subjectieve ervaringen van de verschillende mensen uitgeleefd in hun eigen culturen dan is er niets objectief meer in de bijbel en heb je niets om de waarheid van iets aan te toetsen.

Is de bijbel een wetenschappelijke boek? Nee. Zoek er dus geen wetenschappelijke antwoorden in want in de bijbel gaat het om de relatie tussen God en mens en enige uitlatingen die lijken te maken hebben met de hedendaagse wetenschap gaan eigenlijk om God en mens en had niet als doel het universum uit te leggen op de manier van de wetenschappers van tegenwoordig.

Lees ook:Omdat geloof geen wetenschap is
Lees ook:Actie tegen scheppingsfolder
Lees ook:In alle redelijkheid
Lees ook:De bekendste
Lees ook:Waarom was er een boom van goed en kwaad?

2 reacties op “Schepping vs. evolutie: Strijd om geloof, niet om de waarheid

  1. Evert

    De conclusie is treffend. Het scheppingsverhaal is geen historisch verslag, maar een poging om het Onverklaarbare te verklaren.

      /   Beantwoorden  / 
  2. H. Kooistra

    Genesis

    Hoofdstuk 1

    De schepping

    Dit 3500 jaar oude geschrift over de schepping van hemel en aarde wordt met kennis van de huidige wetenschap als onzin afgedaan.
    Er is geen schepping van 7 dagen maar evolutie. Dit is een feit. De wetenschap heeft het bewezen.
    De bedoeling van dit verhaal is niet om aan te tonen dat de hemel en aarde in 7 dagen zijn geschapen, maar dat er geen (af)goden zijn.
    Dit is een stellingname tegen het polytheisme 1500 voor christus. Geschreven in de regio waar Egypte, met haar Fharao’s en haar afgoden, toendertijd de grootmacht was. Het is dan ook voor de mensen van die tijd geschreven. Waarschijnlijk is het verhaal ouder en uit mondelinge overlevering doorgegeven. De redactionele vorm, de herhaling van tekstgedeelten, maakt reciteren makkelijk.

    1 In het begin schiep God de hemel en de aarde.
    2 De aarde was nog woest en doods, en duisternis lag over de oervloed, maar Gods geest zweefde over het water.
    3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht.
    4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis;
    5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

    Hier vindt geen godenstrijd plaats om de overheersing over licht en duisternis, geen titanenstrijd zoals in polytheistische scheppingsverhalen en mythologien.
    In deze woeste en doodse aarde en duistere oervloed wonen geen goden. Dit zijn geen goden. Er wordt simpel iets gemaakt en benoemd.
    ‘maar Gods geest zweefde over het water.’ Ook wordt wel vertaalt met, ‘Er woei een wind over het water.’
    Iedereen heeft wel eens een kleine windhoos gezien tussen de hoeken van een gebouw. Een polytheist die de windgod aanbidt ziet hierin waarschijnlijk een teken.
    Als er dan in korte tijd iets bijzonders gebeurt in diezelfde omgeving kan men een bijgelovige associatie bedenken. Nieuwsgierig naar de loop der dingen en de toekomst hoopt men vaker dit fenomeen te beleven. Bij uitblijven hiervan kan men dit gaan nabootsen. Men verzamelt enkele attributen uit de natuur die symbool staan voor leven, dood, voorspoed, rampspoed, liefde, jaloezie enz. In de grote hoed en bezweringsrituelen uitvoeren om de windgod gunstig te stemmen. Opgooien die rommel, zoals de windgod dat doet, laten vallen en lezen en intepreteren. Het WK-voetbal 2010 in Zuid-Afrika kende enkele botjegooiheksen die de uitslagen van de diverse wedstrijden moesten voorspellen.
    In gecultiveerde vorm kan men dit tegenwoordig terugvinden in Tarotkaartlezen. Het schudden en neerleggen van de kaarten imiteert de windgod, vervolgens wordt geintepreteert en uitleg gegeven. Dit noemt men magie: de natuurkrachten benutten om de toekomst te voorspellen of te beinvloeden.
    Hedendaagse meteorologen gaan op wetenschappelijke wijze te werk.

    6 God zei: ‘Er moet midden in het water een gewelf komen dat de watermassa’s van elkaar scheidt.’
    7 En zo gebeurde het. God maakte het gewelf en scheidde het water onder het gewelf van het water erboven.
    8 Hij noemde het gewelf hemel. Het werd avond en het werd morgen. De tweede dag.

    Geen strijd om hemelwater. Geen regendans voor de regengod. Geen goden die in de hemel wonen. Het is niets meer dan een gewelf.

    9 God zei: ‘Het water onder de hemel moet naar één plaats stromen, zodat er droog land verschijnt.’ En zo gebeurde het.
    10 Het droge noemde hij aarde, het samengestroomde water noemde hij zee. En God zag dat het goed was.

    Hier geen goden die het water sturen, geen heilige rivieren zoals de Nijl, Ganges. Geen zeegod Poseidon of Neptunus. Het water vloeit naar het laagst gelegen land zonder dat goden dit sturen. Dit is de loop der dingen. Katholieke priesters prevelen bezweringen over water om mensen en hun dingen te zegenen. Jomanda straalt water in via de televisie.

    11 God zei: ‘Overal op aarde moet jong groen ontkiemen: zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten dragen met zaad erin.’ En zo gebeurde het.
    12 De aarde bracht jong groen voort: allerlei zaadvormende planten en allerlei bomen die vruchten droegen met zaad erin. En God zag dat het goed was.
    13 Het werd avond en het werd morgen. De derde dag.

    Geen goding Aarde, Gea of hoe ze ook heet, die met offers en rituelen een vruchtbare grond en goede oogst moet garanderen.

    14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren,
    15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het.
    16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren.
    17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde,
    18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was.
    19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.

    In polytheistische religies scheppen goden orde in het universum en nemen hun plaats onder de sterren in. De zodiak is zo een rangschikking.
    Wat sta je nu naar de sterren te staren. Fantaseer je dat ze jouw persoonlijkheid en toekomst bepalen? Dat het goden zijn of krachten uitstralen? Bijgeloof.
    Astrologieconsult is in. Mensen laten zich het geld door pseudo-heksen uit hun portemonnee kletsen.

    20 God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’
    21 En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was.
    22 God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’
    23 Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.

    Dieren zijn geen goden en hebben hun bijzondere eigenschappen niet aan goden te danken.
    Een Duitse dierentuin liet tijdens het WK-voetbal 2010 door een octopus de uitslagen van diverse wedstrijden voorspellen. Een leuke publiekstrekker en een aardige bron van inkomsten.

    24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het.
    25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.

    Ook hier zijn landdieren geen goden en zijn hun bijzondere eigenschappen niet door goden mogelijk gemaakt.
    Dat een mestkever in een keutel een eitje legt en daarmee van het restant van de voedselketen nieuw leven mogelijk maakt; hier kun je een kringloop van het ‘goddelijk leven’ in herkennen.

    26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’
    27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.
    28 Hij zegende hen en zei tegen hen: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag: heers over de vissen van de zee, over de vogels van de hemel en over alle dieren die op de aarde rondkruipen.’
    29 Ook zei God: ‘Hierbij geef ik jullie alle zaaddragende planten en alle vruchtbomen op de aarde; dat zal jullie voedsel zijn.
    30 Aan de dieren die in het wild leven, aan de vogels van de hemel en aan de levende wezens die op de aarde rondkruipen, geef ik de groene planten tot voedsel. ’ En zo gebeurde het.
    31 God keek naar alles wat hij had gemaakt en zag dat het zeer goed was. Het werd avond en het werd morgen. De zesde dag.

    De mens is op dezelfde dag als de landdieren geschapen, maar krijgt wel een bijzondere opdracht mee.
    Ook is de mens geschapen naar het evenbeeld van God. Er wordt echter weinig over God vertelt. Alleen dat hij maakt, benoemt, zegent en opdrachten meegeeft.
    Mensen zijn geen goden. Van goden afstammende Fharao’s, goddelijke Ceasars, Koningen bij de gratie van de goden, zelfgekroonde Keizers en Presidenten voor het leven, ideologische en religieuze leiders; zij verzaken hun opdracht. Zij heersen over mensen alsof het dieren zijn en stellen de bijzonderen eigenschappen van de dieren en hun afgoden boven hun onderdanen. Zij die de afgoden van de staat verwerpen wachten draconische represailles. Zie bijv. Daniel hoofdstuk 3.

    Alle mensen zijn in het vervolg van Genesis geschapen uit de aarde, uit de keutel waarin de mestkever haar eitje legt. Je bent niet meer dan dat. Boetseerwerk uit een keutel.

    Hoofdstuk 2

    1 Zo werden de hemel en de aarde in al hun rijkdom voltooid.
    2 Op de zevende dag had God zijn werk voltooid, op die dag rustte hij van het werk dat hij gedaan had.
    3 God zegende de zevende dag en verklaarde die heilig, want op die dag rustte hij van heel zijn scheppingswerk.
    4 Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde. Zo ontstonden ze, zo werden ze geschapen.

    Waarom 7 dagen? Elke 7e dag verandert de maan van schijngestalte. Voor een polytheist die de maangoding aanbidt waarschijnlijk de aanleiding voor een religieus feest. Naast alle andere verplichtingen aan de goden werd dat een druk weekje. Misschien een beetje rust nodig aan het einde van de week?

    Geloven begint met gezond verstand. Het onderscheiden van wat waar is of niet.
    De wetenschap heeft bijna het geheim van het universum ontrafelt en probeert in formules als E=mc2 een verklaring voor alles te geven.
    Er is een man op de Maan geweest, er rijden robots rond op Mars, Venus is de enige planeet in ons zonnestelsel dat met de klok meedraait,
    De Voyager zag de komeet Shoemacher-Levi-9 in Jupiter slaan,
    ‘Is er leven op Pluto,
    Kun je dansen op de maan,
    Is er een plaats onder de sterren waar ik heen kan gaan?’
    3500 jaar geleden waren dit goden.

    Harry Kooistra
    Winschoten

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.